Wednesday, July 28, 2004

WLWT editor fired over insert



By Justin Fenton
Enquirer staff writer

A WLWT-TV online editor acknowledged Tuesday he was fired after a paragraph belittling reporter Raegan Butler was inserted into a story on the station's Web site.

The comments were placed into the last paragraph of a July 19 news report concerning a body identified in Portsmouth. Station officials said the story was discovered about 10 minutes after posting, but took days to remove from Google and Yahoo caches.

The former online editor, Dave Thomas, 33, said he did not write the comment but did accidentally place it in the story. He said he has attempted to contact Butler to apologize. "I take responsibility for what happened, and I'm disappointed," he said. "I had an excellent track record there, but I understand why I was terminated as well."

On July 20, WLWT president and general manager Richard Dyer posted an apology on Channel 5's Web site, channelcincinnati.com.

"On Monday, July 19, language was added to a news story on channelcincinnati.com that was offensive and hurtful toward one of our staff members and was an egregious violation of the standards of this news organization," Dyer wrote.

"As soon as the posting was discovered it was immediately removed from channelcincinnati.com and a company-wide effort was mounted to remove all references to the story from Web search engines. This posting was the result of one individual's actions, and that individual has been terminated."

Dyer said Tuesday that the station's investigation of the matter "revealed it wasn't intentional - it was a very, very big case of poor judgment."

Thomas worked for the Internet Broadcast Service, which contracts with 65 TV newsrooms nationwide to provide Internet content editors. Thomas worked in conjunction with Channel 5's staff to write and edit stories and turn TV news presentations into Web content, said news director Brennan Donnellan.

Donnellan said a proofreading process coordinated through IBS resulted in the July 19 story being caught before posting, but it made it to the Web site anyway.

"Our policy is that everything goes through proof readings," he said. "It was sent to a proofreader and was flagged, but somehow an individual managed to post it anyway."

---

E-mail jfenton@enquirer.com




2004 DEMOCRATIC NATIONAL CONVENTION
Weiser: Are they chanting 'Jerry' or 'Kerry'?
Kerry portrayed as a hero
Text of Sen. Edward Kennedy's speech
Son of goat herder addresses Dems
Text of the keynote address by Barack Obama
Kucinich delegates weigh their choice
Even reruns beat politics
Convention notebook
Gannett News Service convention coverage
Enquirer's election section

TOP LOCAL HEADLINES
Languishing on the riverfront
Bengals lawsuit provokes outrage
Disabled man mistreated by E-check staff
Gay-rights supporters file for repeal
AllOut mag debuts Aug. 19
WLWT editor fired over insert
Van shooting victim in critical condition
Drug dealer to battle sentence
Drake halts TV ads paid by levy
UC targets potential lung cancer gene for treatment
Medicare to cut cancer docs' pay
Deters cleared, aides guilty
Lawsuit: Goering botched estate
Local news briefs

KENTUCKY HEADLINES
I-471 study to include new ramps at each end
School may test athletes for drug use
Nick sticks to home front
Creditors continue to file against Florence's baseball team
Claims alleging sex abuse rise to 19
Kids learn to manage their money at camp
Grieving mother urges speed limit
Smoking-ban trial set for bingo hall

EDUCATION
CPS rethinks suspensions
Greeks give lessons

NEIGHBORS
Neighbors news digest

GOOD THINGS HAPPENING
Summer charity helps children, elderly cool off

LIVES REMEMBERED
Arthur Church was Democratic activist, lawyer
Ralph Clark headed Cincinnati Bar Assn.